Jak se ráno probudit i bez kávy

Kdysi chodili lidé spát a vstávali se slepicemi. Dnes  ponocujeme klidně do půlnoci a ráno se pak ne a ne probudit. Oči zalepené, hlava třeští, svaly ochablé. Kroky vás zavedou rovnou ke kávovaru.  Jenže tenhle způsob bytí je tak trochu vytloukáním klínu klínem. Zdravě odpočatý člověk totiž nepotřebuje žádné startovače. To je hlavní věc, kterou je potřeba řešit. Kvalitní spánek je věda a stojí za to se mu věnovat. Budu se mu věnovat v dalším článku nebo na kurzech Foodrestart.

Sama však znám ta rána, kdy člověk v noci nespí a ráno musí fungovat. (Obzvláště, jste.li rodiči malých dětí a během noci jste opakovaně buzeni nebo dokonce hodiny bdíte). Nebo ta rána, kdy se prostě vzbudíte v nějakou špatnou spánkovou fázi a hrajete bručouny.

Jak se pak ráno co nejlépe nakopnout?

Jídlem, pohybem, hudbou, malými rituály a plánovaním.

TEPLÁ VODA S CITRONEM NEBO JABLEČNÝM OCTEM

Hned po probuzení si pomozte sklenicí teplé VODY. Můžete do ní přidat trochu šťávy z citronu či jablečného octu. Až pak si dejte snídani.

POLÉVKA K SNÍDANI? NO JASNĚ.

Polévku snídají  nejzdravější lidé na světě – obyvatelé Japonska, Číny, Vietnamu a Thajska. Naši předkové také jídavali polévky k snídani a není to tak dávno. Jedli česnečku, pohankovku, vývary, přikusovali černý chléb. Zkuste to taky, hlavně v zimě.

Související obrázek

 

Tradiční český VÝVAR z kostí a masa a zeleniny nemusí být jen součástí oběda, ale můžete si jej vychutnat hned po ránu. Jeho službu oceníte obzvláště v chladnějších obdobích roku. Nejenže Vás po ránu prohřeje a rozproudí krev a nastartuje trávení, ale tělu dodá i potřebné živiny (minerály, bílkoviny, tuky). Jasně, že ho ráno nevaříte, ale ohřejete nebo vytáhnete zmrazený. Přidat můžete cokoliv od zeleniny, přes bylinky po maso a různé zavářky.

Zkuste MISO POLÉVKU, kterou vyrobíte jednoduše tak, že ve vodě (či zeleninovém nebo vývaru z řasy wakame) krátce povaříte libovolnou zeleninou (např mrkev, pórek, brokolici, zelí, kapustu, zelené fazolky apod). Přidejte třeba rýži či rýžové nudle, zeleninu, bylinky a  v zimě si do ní dejte prohřívající koření (kurkuma, zázvor, česnek, skořice, chilli). Na závěr vmíchejte na 2 porce 1 lžičku miso pasty rozmíchanou v teplé vodě a nechejte už bez vaření ca 4 minuty odstát. Miso pasty je na trhu více druhů. Jde o fermentovanou pastu ze sóji a např rýže či ječmene. Pro lidský organismus je údajně tato forma sóji nejzdravější, právě proto, že je už fermentovaná. Pokud se obáváte chuti, mohu Vás uklidnit, je skvělá! Ještě jako kojící matka s naspanými 3 hodinami každý den jsem se bez ní neobešla. ráda jsem si do ní dávala právě rýži, rýžové nudle, quinou nebo čirok (zbytek z předešlého dne) vejce na tvrdo, opražená slunečnicová semínka a olivový/dýňový/makový olej. A tip na závěr: Spolehlivý prostředek proti kocovině. Tady si do ní dejte ještě lžičku jablečného octa.

Související obrázek

KAŠE NA 100 ZPŮSOBŮ – energie až do oběda

Skvěle poslouží také ovesná či jiná KAŠE (pohanková, jahelná, čiroková) se skořicí, trochou ovoce (bobulovité je nejlepší – borůvky, maliny, ostružiny nebo jahody v sezóně) nebo kakaa či vysokoprocentní čokolády, oříšky, máslo, někdy i med či mletý mák a lněné semínko nebo trocha zakysané smetany či jogurtu. Ovesné vločky spolu s kvalitními tuky a antioxidanty jsou skvělou kombinací pro kognitivní funkce mozku a pro Vaše ranní trávení. Tělu navíc oves dodá pestrou škálu minerálů (železo, vápník, draslík, mangan), také přirozené omega 3 mastné kyseliny. Oves je prostě obilím dlouhověkosti.

Výsledek obrázku pro oat breakfast

LETNÍ OSVĚŽENÍ

V létě v parných dnech stačí miska ovoce nebo zeleninové smoothie, hrst oříšků či semínek či misku tvarohu s čokoládou.

Výsledek obrázku pro smoothie

 SNÍDANĚ PRO POŘÁDNÉ CHLAPY I DĚTI

Co je ten zázrak? Vajíčka s dušenou nebo napařenou zeleninou (fazolky, brokolice, kapusta, pórek). Formu volte podle chuti – dětem spíše vejce natvrdo. Dospělí nepohrdnou míchanými vejci či luxusní nadýchanou omeleteou. Ke smažení používejte olivový olej či ghí. Doplňte malým kouskem pečiva (můžete vynechat, zamezíte tak únavě, kterou může pečivo navodit).

Související obrázek

RANNÍ PROTAŽENÍ

Nastavte si každý den lespoň 15 minut protažení (jóga, čchi-kung). Uvidíte, jak Vás vše najednou zahřeje, svaly i šlachy nebudou tak ztuhlé a tak nějak ožijete:-)

Výsledek obrázku pro jóga ranní

Trocha energizující HUDBY nebo dokonce zpěv.

Máte oblíbené skladby, jejichž rytmus Vás vždy rozhýbe? Skladby, které chcete poslouchat na více decibelů a u kterých s kartáčkem u zrcadla zpíváte jako do mikrofonu nebo u nich nikým neviděni hrajete na air-guitar? Tak to jsou přesně ty nakopávací. (Já jsem takto trávila mnoho rán ještě jako studentka) Co se stane? Vaše tělo se pod vlivem hudby pustí do produkce stresových hormonů, možná se začnete i potit, ale současně se začne vylučovat i serotonin – hormon štěstí. Někomu budou zase vyhovovat spíše harmonizující zvuky v tóninách a frekvencích (jako Mozarta) ladících s naším tělem. Tyto Vás uvedou do rovnováhy, srovnají srdeční rytmus a  pomohou utřídit myšlenky. Optimální k cvičení a snídani.

PLÁNOVÁNÍ

Buďte se do nového dne s tím, že víte, co v něm chcete udělat. Stačí jedna malá věc, kterou chcete zvládnout a jedna radost, kterou si chcete dopřát. Poděkujte si, že jste se vzbudili a žijte den, jako by to byl další level v počítačové hře, kterou si sami hrajete a na závěr dne si ho znovu promítněte a poděkujte si.

Že hrnek kávy je rychlejší? Zdánlivě ano, jenže účinek kávy za krátko vyprchá, ale nastartování celého organismu se Vám vrátí jinak. Váš organismus Vám poděkuje už během pár týdnů za to, že o něj opravdu pečujete a nejspíš i ve stáří budete žít plnohodnotný život. A na kafe se těšte zase třeba do práce místo dopolední svačinky.

2019-07-30T19:28:37+00:00