Bez kávy ani ránu. Jak ji pít zdravěji.

Káva je bezesporu nápoj, kterým si mnozí z nás zpříjemňují svůj den. Nápoj, bez kterého si nedokážeme představit pracovní schůzku nebo posezení s přáteli, mnohým slouží i jako ranní nakopávač.

Již dlouhá léta vědci zkoumají její účinky na naše zdraví. Kromě toho také dopad na životní prostředí a lidské zdroje.

Káva není nezbytná k přežití, pokud člověk žije zdravě, bez pití kávy se docela v klidu obejde. Má spíše charakter obřadního nápoje.  Ve firemním prostředí pak můžete i své zaměstnance či partnery potěšit kvalitním výběrem a rituálním prostředím pro pití kávy namísto usrkávání instantního nápoje z automatu.

Výsledek obrázku pro office coffee

Je káva droga?

Do jisté míry ano, kofein vzbuzuje závislost ve vysokých dávkách. Odvykání kofeinu je spojeno s mírnými abstinenčními příznaky (neklid, problémy se spánkem, tloustnutí nebo hubnutí). Její pití však u mnohých vyvolává obdobné příznaky (nespavost, neklid).

Jaké účinky má vlastně kofein?

Kofein podporuje vylučování větší dávky stresového hormonu kortizolu v nadledvinkách.  Ten se přirozeně vylučuje v ranních hodinách po vstávání (aby člověk doslova v pohodě najel), takže je zbytečně dodávat tělu ještě větší dávky hned po ránu.

Kofein nabuzuje, což souvisí s vylučováním stresového hormonu (povel k útěku a koncentraci), člověk má pocit, že jede jako stroj.***

Kofein zvyšuje tepovou frekvenci, může způsobovat roztěkanost, neklid, pocení. Obzvláště, je-li obohacena o cukr.

Četnější pití kávy  vyčerpané nadledvinky. To se projeví např chornickou únavou, depresemi, sníženou imunitou, rozmazaným vidění, svalovým třesem, inzulinovou rezistencí a řadou dalších skrytých příznaků (u kterých lékaři většinou nehledají souvislost s nadprodukcí stresových hormonů jako kortizol, adrenalin.)

***Stresové hormony původně člověk vylučoval v případě akutního stresu (nebezpečí, útěk, lov apod), dnes se z tohoto stresu stal stres chronický a tělo prostě nestíhá.

Kofein a děti

Obzvláště obezřetně by k pití kávy a kofeinových nápojů měly přistupovat těhotné a kojící ženy. U dětí přetrvává účinek i malého množství kofeinu až 3 dny a jejich tělo ho nedokáže lehce zpracovat. Z jednoho kurzu si pamatuji maminku, která se zacyklila. Pila kávu a její miminko nespalo, plakalo, bylo neklidné. Ona přirozeně také nespala a tak se prolévala kávou ještě více, vůbec jí nedošlo, že kdyby ji nepila, spalo by její dítě krásně.

Výsledek obrázku pro kids and caffeine

Pro člověka vážícího 50 kg je podle studií už množství 125 mg kofeinu (1 plechovka energetického nápoje) znát v chování a reakcích a má vliv i na kvalitu spánku nebo dokonce nespavost. Existuje řada lidí, kteří trpí nespavostí již po konzumaci poloviční dávky (malá slabá káva). Děti školou povinné by se kofeinu měli raději zcela vyhýbat. Podle profesora Reta Hubera z Curychu v rozhovoru pro Daily Mail přitom během puberty mozek prochází delikátní vývojovou fází, kdy může dojít k rozvoji mnoha psychických nemocí. Kromě negativních účinků na mozek varují odborníci i před rizikem poškození srdce, pro které jsou vysoké a pravidelné dávky kofeinu velkou zátěží.

Co o kávě víme dál?

Pití kávy stimuluje střevní peristaltiku (zrychluje pohyby střeva). Mnozí lidé tak po vypití kávy vyhledávají toalety.

Káva obsahuje antioxidanty, podobně jako čokoláda, zelený čaj, vitaminy C a E, betakaroteny. Antioxidanty jsou látky, které se váží na volné radikály v těle a dokáží je neutralizovat. Lidské tělo totiž produkuje volné radikály svými metabolickými procesy. Vlivem životního stylu a stravy však volných radikálů přibývá a podílí se na vzniku četných onemocnění jako ateroskleróza, cukrovka, vysoký krevní tlak, chronické střevní potíže, ischemické poškození srdce a některých dalších orgánů, poškození mozku, Parkinsonova a Alzheimerova nemoc a samozřejmě některá nádorová onemocnění. Jenže za vznikem těchto nemocí nestojí „nepití kávy“, ale zcela jiné faktory související se zánětlivými procesy v těle, autoimunitou a životním stylem.

Káva prý nedehydruje. Je to jeden z rozšířených a již vyvrácených mýtů. Pravdou je, že po vypití kávy však častěji čůráme, takže opět je potřeba na to koukat selským rozumem.

Káva překyseluje. Káva je povahou kyselá a mnohé po vypití kávy pálí žáha nebo bolí žaludek. Překyselení lze neutralizovat zásaditými nápoji (voda s citronem či jablečným octem).

Káva „zasytí“. Káva dokáže potlačit pocit hladu, mnohým tak stačí místo snídaně nebo dokonce oběda. Je to jen klam. Nicméně vás může potěšit při hubnutí. Pozor na to, že hubený člověk neznamená zdravý. Stejně tak jako obézní lidé mohou být podvyživení (z hlediska malnutrice).

Káva jako vyprošťovák? Ačkoliv se na opici doporučuje pořádně silná káva, tak odbourání alkoholu neuspíší. Můžete se po ní jen lépe cítit.

V jaké formě si kávu dopřát?

Pražení. Přepražená káva (černá, hořká) už na zdraví prospěšná není. Obsah karcinogenních látek převyšuje pozitivní účinky (levná káva, ale i známé italské značky).

Lépe je vypít kávu spíše teplou (ne úplně horkou), zvyšuje se tak údajně účinek antioxidantů.

Káva cukr mléko. Kávomilci dokáží vychutnat šálek silné kávy tak, jak je. Spoustě lidí však káva sama o sobě vlastně vůbec nechutná. Přidávají cukr, zjemňují mlékem. Je to především u těch nekvalitních či přepražených druhů káv. Proč ji tedy pak pijeme, když nám vlastně nechutná? J Z vlastní zkušenosti vím, že opravdu dobrá káva Vám obličej nezkroutí a není potřeba ji dochucovat ani zjemňovat.

Víte, kdo Vám kávu pěstuje a praží?

Související obrázek

Patříte-li k těm, co kávu pijí pravidelně, vybírejte kvalitní zdroje. Vybírejte z kvalitních českých pražíren, ptejte se na cestu kávy a její původ. Pěstitelé kávy totiž většinou prodávají svou sklizeň hluboko pod cenou a vydělávají na ní obchodníci. Mnohé pražírny nakupují přímo od zemědělců. Je to stejné jako cesta banánů, ale i českých jablek. Pozvěte si do firmy nebo na akci opravdové baristy a nechejte si poradit s výběrem kávy a kvalitním strojem pro jeho přípravu. Káva na klíč se už mnoho let ve firmách nosí a granulované „Nesco“ z Tesca už dávno nefrčí. (Přesto vám ji často na schůzkách ještě nabídnou)

Jak se po ránu nastartovat i bez kávy?

Čtětě další článek

2019-07-27T13:57:20+00:00