Chřest je mňam, nikdy neodolám

Je tu sezona chřestu. Snad jediná zelenina, kterou v supermarketech neseženete „mimo“ sezonu (třeba jako papriky). A jeho čas je krátký, takže si ho doma opravdu užíváme. Jako děti jsme jej neznaly, nejedly . Poprvé jsem ho ochutnala na gymplu v Německu ve formě polévky – Sparglsuppe. Na vysoké jsem strávila nějaký čas v Rakousku. Na jaře jsem sledovala obrovskou zálibu návštěvníků trhů v nákupu zelených nebo bílých stonků. Všude na vývěskách byla Sparglová manie.

Chřest býval i u nás tradiční zeleninou. I moje oblíbenkyně, Magdalena Dobromila Rettigová, ho ve svých receptech používá.

Chřest je bohatý na vápník, železo, hořčík, zinek, draslík, síru, fosfor, vitamín C, A, E a vitamíny skupiny B, alkaloid asparagin (alkaloidy jsou látky, které jsou přítomné v živých rostlinách, obsahují aktivní sílu života rostliny, bez které nemůže růst ani zůstat na živu). Chřest povzbuzuje činnost ledvin a podporuje tak vylučování vody. Používá se také při prevenci i léčbě ledvinových kamínků, u revmatismu a dny. Dále celkově detoxikuje organismus, urychluje látkovou výměnu, léčí kožní nemoci, posiluje srdce a imunitní systém, má i protinádorové působení.

My ho máme nejraději jako součást pokrmů (rizota, zeleninové směsi), blanšírovaný nebo na páře zalitý holandskou omáčkou a servírovaný např k rybě či s vaječnou omeletou, ale také ve formě krémové polévky. Stačí mu krátká tepelná úprava a je hotovo. Bílý se loupe, zelený nemusí, já však loupu také.

Recept na chřest s holandskou omáčkou najdete tady. Nebojte se jí, je to rychlovka.

Do rizot nebo těstovin ho upravujte pokrájený. Polévka je nejlepší z bílého chřestu (pokud by vám po mixování vadily vlákna, lze přelít ještě přes síto).

Dobrou chuť a pusťte chřest do své kuchyně bez obav:-)

 

 

2018-05-05T16:07:04+00:00