Vydali jsme se na 2 týdny k sousedům do Rakouska. A protože už jsme spíše gastro cestovatelé, zajímali jsme se o jídlo v restauracích i o to, co baští školkové děti v Rakousku.

Patříme k rodičům, kteří si před cestou vytipují pár restaurací, kde se bude dát najíst lépe než je místní průměr, a to co do kvality jídel a také finanční náročnost. Bylo tomu tak i ve Vídni a v Grazu, tedy velkoměstech, kde je nabídka obrovská a pestrá. Není totiž nic horšího než lítat od hostince k hostinci a sledovat jídeláky a říkat si, to půjde a to nepůjde.

Ve Vídni jsme otestovali Yamm. Ač k Vídni patří Wiener Schnitzel, my nechtěli odpadnout. Na odpoledne jsme měli ještě nabitý program, bylo horko, a tak jsme zvolili právě vegetariánskou restauraci a vyzkoušeli  hodně nových jídel. Tahle restaurace totiž funguje jako bufet. Vejdete, od obsluhy dostanete kartičku a pak už berete talíře, nabíráte pokrmy pestrých chutí, barev, teplot, konzistencí a vážíte. Kdykoliv cokoliv přidáte a ve finále vše na kartě předáte obsluze a zaplatíte. Pro našince hodně nezvyklé, moderní a taky možná trochu dražší, ale s tím tam prostě jdete.

Yamm! yamm 3 yamm dětský koutek20170612_16312420170612_163151

Za krásný talíř dáte tolik, co za řízek s brambory. (Tedy 12-15 EUR). Ideální prostředí pro děti, dětská část restaurace má odhlučněný dětský koutek, přebalovací místnost s mikrovlnkou a spoustu dětských židliček. Navíc sezení je velmi příjemné, pohodlné a člověku se nechce ani vracet do hučícího centra Vídně. K bufetu patří i sladká vitrína. Tam jsme ale už nezabrousili. Na Sachr se chodí jinam, že:-)

Light občerstvení se osvědčilo jako dobrý nápad.

Řízfoodrestart bistro vídeňek odkládáme až na další štaci a testujeme ještě bistro na stojáka kousek od Mariahilfer Strasse. Denní menu za 9 EUR – základní jídlo (my měli rizoto nebo těstoviny s hříbky) a k tomu 3 saláty z obrovského množství. Kéž by to takto fungovalo i u nás.20170615_180530

Po 3 dnech ve Vídni dorážíme do hor a tam už si s klidem dáváme typický řízek v restauraci, která se jmenuje Schnitzel Eck. Zvolíte si úpravy řízku, druhy masa a přílohy. A tradičně si musíte objednat i gemischter Salat. Velká mísa z různých salátů.

Trávíme pár dní v Alpách. Pokud zvažujete, kam s dětmi, vydejte se rozhodně tam. Voňavý vzduch s průzračnou vodou udělají divy s Vaší kondicí, náladou i Vašimi střevy. Děti jsou v Rakousku synonymem andílků, nikdy nejsou překážkou nebo nechtěným zákazníkem. Všude se s nimi počítá, každý si s nimi chce popovídat, kolemjdoucí Vás zastavují, aby nakoukli do kočárku, v restauracích děti dostávají dětské příbory a v horách je v každém Gasthofu, Almě nebo Hütte spousta dětských atrakcí – od přírodních hřišť, vodních her, přes šlapací traktory, motokáry a samozřejmě minizoo. Vše samozřejmě zadarmo.

Už známe tradiční dobrůtky na Almách, nic pro milovníky zeleniny – tradiční Brettljause je prkénko obložené domácím špekem, sýry, máslem, pomazánkami a trochou nakládané zeleniny. Přikusujete domácí chleba, zapíjíte tradičním Mostem (neplést s českým moštem, Most je alkoholický nápoj) nebo čerstvě nadojeným mlékem a je Vám blaze. Protože s dětmi se takto nedá stravovat každý den, většinou si dáváme jen polévky nebo si nosíme vlastní sváču.  Nicméně na jedné z Alm (na dětské stezce Alles Alm) si to hodláme užít naplno, takže ochutnáváme. Všechno je domácí a bio: Vývar se sýrovými knedlíky (Kaspressknödelsuppe), gulášová polévka, domácí Bauernkrapfen (velký vdolek s domácí marmoškou), domácí moučník a Frankfurter Wurst s čersvým křenem a hořčicí. Kdyby na tom našem Javorníku měli aspoň tak dobré párky jako tady, hned by se lépe chodilo:-)

20170620_122824 20170620_133312 20170620_122821

Během návštěvy salaše (Almy) sledujeme cisternu, které si přijela pro čerstvé mléko. Během pár minut načerpá ráno nadojené mléko a odjíždí do mlékárny. Výrobky z mléka kraviček pasoucích se celé léto v horách pak nesou název např. Salzburger Milch nebo Heumilch. (Každý region má svá označení). Tohle mléko nejenže chutná prostě jinak, ale má větší obsah omega 3 mastné kyselin a také menší obsah laktózy, takže pokud máte po mlíku běhavku, po tomhle se Vám možná vyhne (u nás fungovalo aniž bychom o tom věděli). Více o tematice v dalším článku.

U našich hostitelů, na statku Vorderklingelhub měli i pár vychytávek s vlastními produkty. Automat na čerstvé mléko, automat na vejce a vlastní obchůdek (sýry, máslo, domácí nudle, domácí Wurst – luxusní věc, marmeládky). Slepičky poletovaly ve volném výběhu, kravičky se pásly na lukách nebo baštily seno. Ráno v 6 a večer v 5 jsme se byli kouknout na dojení. Paní domácí nám právě odpověděla na otázku, proč nám po tom mléku nic není – prý nejsme první:-)

20170616_171249 20170616_173845 20170616_190259 DSC_0041 DSC_0044 DSC_0051

V Rakousku jsou také běžné lokání trhy. V každém i tom nejmenším městečku se minimálně 1x za týden koná Wochenmarkt nebo Bauernmarkt. Trhů jsme zažili více a opravdu, milí organizátoři českých farmářských trhů, stačí, když máte na trhu třeba jen 3 lokální producenty. Není potřeba zaplňovat náměstí nesmysly, jen aby se naplnila kapacita. Ovoce, zelenina, pečivo, mléčné výrobky, květiny a bylinky, popř trocha uzenin a nakoupíte si krásně, cenově výhodně a navíc opravdu kvalitně. Pro domorodé obyvatele je to událost, se kterou se počítá. Lidé odskakují ze svých zaměstnání nakoupit, a to i přes déšť.  Fotky nemám, nakupovali jsme se dvěma dětmi v dešti a bylo mi divné fotit si něco, pro Rakušany, tak všedního:-) Všichni se příjemně bavili a my uzobávali rybíz a třešně.

Na cestách jsme se zastavili i v Grazu (Štýrském Hradci). Bydleli jsme u rodinky se dvěma malými dětmi, takže bylo nám veselo. Dorazili jsme po poledni a dostali vydatnou zeleninovou polévku. Pak jsme vyrazili do města a večer už hledali, kam se usadíme. Byla totiž sobota a to je jiný provoz, takže naše vytipované restaurace jsme minuli. V Grazu je oblíbená italská čtvrť, bylo tam však natolik narvánGraz Toronao, že jsme to vzdali. Dusno, že by se dalo krájet, večer jako u moře nás odrazovaly od návštěvy tradičních rakouských restaurací. Nakonec jsme zakotvili v malé španělské hospůdce Torona, která se specializovala na špízy. Nu což, jeden špíz 7 EUR, ale toho se nenajíte, musíte si dát aspoň 3. Rezignovali jsme a objednali si 4 špízy pro všechny. Donesli nám je na velikém talíři a podávali k nim španělské omáčky. Obsluhu jsem požádala, jestli by byli ochotni připravit kousek nesolené polenty pro naši 8mi měsíční dceru. Ochotně se ptali, jestli může být polenta ohřátá v klasické troubě, do mikrovlnky jídlo nedávají. Nadšeně jsem souhlasila a Amálka dostala na svém talířku 4 čtverečky hebounké polenty.

V neděli slavíme narozeniny našeho Maxe. Měl slíbený normální sladký dortík (vloni spořádal celý klín Mozartkuchen v Salzburgu). Jenže je neděl20170625_143530e a to aby člověk trochu pohledal. V Rakousku bývá v neděli zavřeno, to je dobře, ale co s dítětem, které na tenhle den čekalo snad celý předešlý rok:-) Od dob mých studií se toho v Grazu mnohé změnilo.  Jedna věc – obrovské množství pekáren, nechápu, jak se uživí. A jedna z místních sítí Martin Auer má v centru i pobočku přímo pro děti (je tam prostě dětský koutek). Dáváme kafíčko, Sachr, Cheescake a Brownies, kafe a je nám spolu fajn, i když tam řádí ostatní děti. Kdo si myslí, že pekárna je něco jako Lomná nebo Penam, tak to rozhodn20170626_091723ě nečekejte.  Stejně jako další sítě, např Sorger  mají v sortimentu klasické pečivo, chleby, sladké pečivo a dezerty a v podstatě všude jde o kombinaci s kavárnou. Jedna věc je ale velmi zřejmá, většinou se jedná o pečivo z bio obilí a není problém sehnat chléb např ze špaldové mouky (Dinkelbrot) kynutý klasickým kváskem (Sauerteig).  Pro kávomilce a vyznavače 20170625_145010doporučujeme síť Tribeka (Trink Besser Kaffee) – geniální a jednoduchý duch kaváren s ještě geniálnějším posezením před kavárnou. Dřevěný trám jako lavice i stůl. Vedle sebe sedí studenti, maminky s kočárky i profesoři či právníci. Na jednom trámu.

greenhouse 1 greenhouse 3

A abychom si udělali radost, vyšlo nám před pond20170626_120137ělním odjezdem, navštívit oblíbenou vegetariánskou restauraci a kavárnu Green House. Konečně jsme se najedli do syta, za dobrou cenu a ještě kvalitně. Polévka z kedluben a indický čočkový dhal. Menu za 7,9 EUR  a volíte buď hlavních chod s polévkou nebo hlavních chod a salát. My to nakombinovali a měli jsme všechno. Saláty prostě mají všude. U nás salát k obědovému menu nedostanete a když tak jen okurkový nebo rajčatový. Apeluji na české restaurace – pomozte naučit český národ na konzumaci zeleniny. V dobách „obloh“ byla zelenina na každém talíři. Neesteticky a často sterilovaná, ale byla. Nabízejme saláty či zeleninu používejme častěji přímo v přípravě jídel. Zelenina totiž není jen dušené zelí, mrkev a rajská omáčka či smažený květák.

A protože jsme na cestách potkali mnoho rodičů s dětmi, ptali jsme se i na úroveň stravování ve školkách a školách. Obdobně jako u nás, je úroveň odlišná. Mnozí se snaží a děti mají opravdu jídelníčky hodny vyznamenání. Jinde se kvalita blíží trendům v Británii.

V nižších ročnících školek (jeslí) dětem svačinky připravují rodiče nebo se stává, že rodiče se střídají v nákupu surovin pro všechny děti. Takže u našich známých v Grazu byl zrovna připraven koš zeleniny a ovoce.  „Tento týden máme službu my.“ Bohužel obliba fast foodů je i zde u dětí značná, a tak pokud děti chtějí ve školkách potěšit, třeba při oslavě narozenin, dostanou hot dog, zmrzlinu, taky špagety s kečupem či pizzu. Pozitivní na tom je, že suroviny jsou o level kvalitnější. Pečivo bývá v bio kvalitě, vše je doplněno o zeleninu.

Zatím takto a brzy další pokračování, pokusíme se:-)