Je beruškový sandwich opravdu vrcholem kulinářského umění a vaření? Jsou naše děti snad hloupé, že jim musíme chystat chleba ve tvaru zvířátek nebo plnit banány nádivkou?

Přišel mi e-mail paní učitelky jedné z MŠ s žádostí o pomoc s účastí v soutěži organizované Nadačním fondem Albert – Zdravá 5. O tomto programu vím, ale nechával mne doposud v klidu. Až e-mail s výzvou k účasti v soutěži rozbouřil poklidné moře. Proč? Téma soutěže je  „vaření s láskou a radost z jídla“. Záhy se však dovíme, že má jít o recepty (pokud se tomu dá říkat recepty) hlavně studené kuchyně. Ve finále totiž mají týmy před porotou připravit následující: 20 soutěžních týmů připraví před zraky poroty krabičku se svačinou – pokrm studené kuchyně, důraz na kreativitu, složení (vyváženost pokrmu), celkový dojem. Heslem finále je „Domácí jídlo s sebou do školy potěší“. Všechny suroviny i dekorace si tým přiveze vlastní. Co to znamená v praxi? Nakoupit v Albertu pečivo, šunky, sýry a okurku a udělat z nich sandwiche ve tvaru různých králíků, berušek, pejsků a kočiček? Toto doporučují v několika článcích i na svém facebooku. Haha. To jako že děti už jsou tak hloupé, že jim musíme chystat na talíře obrázky a puzzle, abychom je uprosili sníst kousek ředkvičky? Tohle je tedy coolinaření. Nehledě na to, že přesně toto právě zavrhla pamlsková vyhláška pro vysoké obsahy soli.

Program Zdravá 5 prosazuje u dětí školního věku bílé pečivo namísto celozrnného. Není to poprvé, co slyším, že celozrnné pečivo není pro děti stravitelné. Ano, vláknina totiž není stravitelná pro nikoho, ani pro dospělé, nicméně je důležitou součástí stravy, protože se jí živí mikroorganismy v našem střevě. Jenže Albert snad v nabídce celozrnné pečivo nemá. Nebo ano?
Aktuální výzva se týká kuchařské show. Děti mají vymyslet recepty na studené svačinky. Odměnou je víkend na farmě v ČR a další ceny (ty prý budou specifikovány v průběhu soutěže). Takže soutěž vyhlášena a ceny neznámy? Hlavně organizátoři vyzývají , že se má soutěž šířit dál k rodičům. Takže o co vlastně Albertu jde?:-)

Články a recepty na webu Zdravá 5 jsou nízké kvality. No považte sami. Jedna z posledních aktualit: „Zasloužíte si sladkou odměnu za vysvědčení?“ Jedna z věcí, kterou nemáme rádi, je odměňování dětí a už vůbec ne odměňování za vysvědčení (už vůbec ne vysvědčení samotná) a už vůbec ne sladkou odměnu. Co tímto děti naučíme? „Janičko, uč se, ať ti můžu za pěknou známkou koupit čokoládku.“ po rozkliknutí příspěvku jsem se dověděla, že to může být třeba čokoládové fondue s ovocem. Super článek vysokých kvalit.

A tady máme další článek: Nejoblíbenější zelenina dětí. Tramtadadá- Okurka. Ha, kdo by to čekal. V Albertu mnohdy ani pořádnou zeleninu neseženete. Papriky, rajčata a okurky jo a ledový salát:-). A tahle čtyřka je také nejčastější zelenina škol a školek. A samozřejmě rodin. V létě či v zimě, to je jedno:-) Co další zelenina? Ta sezonní a česká (řepa, mrkev, zelí, kapusta, daikon, celer)? Proč ji děti neznají. Co taková okurka dítěti dá kromě vody?
A poslední věc. Sekce Pro rodiče – Vaříme dětem. Kliknu na to a vidím. Plněný banán, Muffinky k snídani, Čokoládové kuličky, Perníkové sušenky, palačinky apod... Nevím, jak to vidíte vy, ale vaření pro děti je něco jiného. Ráda bych, aby se dětem opravdu vařilo. Vaření je o společném jídle, stolování, vytváření hodnotných pokrmů z hodnotných surovin a ne jen rychlých cukrů. Vaření je o tom, aby děti chápaly význam potravy pro náš organismus. Vařit znamená mít rád ty, pro které vaříme. Děkuji tak všem, kteří opravdu vaří. A třeba jsou to kynuté knedlíky se švestkami sypané cukrem. Ale pokud je někdo uvařil a máme je 2x v roce, je to skutečná lahůdka s přidanou hodnotou. Oproti tomu, co nám předkládá aktuální výzva Albertu – poskládat si puzzle z polotovarů
Prosím a za Foodrestart vyzývám všechny školy a školky: Vrhněte se do vaření a klidně soutěžte, učte děti a vybírejte si kvalitní lektory a nutriční terapeuty. Uspořádejte dětské gastro festivaly. Účastněte se Restaurant Days ve vašich městech, uspořádejte si své vlastní přehlídky. ALE prosím, nepadejte do sítí marketingových aktivit supermarketů, ač se tváří velkoryse a obětavě.