Sezona je v plném proudu. Teploměr konečně zase ukazuje léto a zelenině se po vydatném zavlažování daří velmi dobře. Nám včera přišla bedýnka z Pustějova od Šelongů a inspirace byla tady: Cuketa, mangold, římský salát, jarní cibulka. Dlouho jsme neměli čočku a protože je vedro, tak je čas i na kukuřici, která má báječnou vlastnost – vnitřně ochladí organismus.

Jdeme na věc – 4 porce:

Základní suroviny – večer předem namočit (nebo ráno, pokud to má být večeře)

  • 1 hrnek bio hnědé nebo zelené čočky
  • 2 hrnky bio kukuřičné krupice (hrubé, polohrubé) –  spolu s 6 hrnky vody

Uvařte si polentu: Krupici přiveďte k varu, osolte půl lžičkou soli a za občasného míchání na mírném plameni vařte 40 minut. Míchejte ode dna, ráda se připaluje. Po uvaření přelijte vzniklou hustou kaši třeba na malý plech či do hrníčků a nechejte vychladit. Po vychlazení nakrájejte na bločky či plátky.

Tip: Polentu si můžete uvařit dopředu a v lednici vám vydrží klidně 2 dny.

Současně vařte čočku v nové vodě (ne namáčecí) nejlépe s namočenou řasou kombu (ca 2 cm kousek) s pootevřenou pokličkou 30-40 minut. Měla by být měkká, ale sypká. Po uvaření slijte, vývar si nechejte (použijete v receptu nebo třeba na čočkovou či jinou polévku)

Zelenina: ca 20 minut před obědem si připravte jen zeleninu a koření:

  • 1 větší cuketa – oloupejte, zbavte vnitřní dužiny s jadérky a nakrájejte na kostky
  • 5 -8 listů mangoldu – omyjte a nakrájejte (lze použít mladý špenát)
  • 1 střední cibule nebo 2 větší jarní – nakrájejte na proužky
  • půl lžičky kurkumy, sůl, půl lžičky sladké papriky, na špičku nože chilli (u dětí opatrně)

Salát: římský salát, 1 lžička kvalitní hořčice nebo hořčičné semínko, sezamový olej a lžička rýžového sirupu (případně cukru či medu)

Vlastní fofr příprava: Na olivovém oleji orestujte krátce cibulku, přidejte cuketu, osolte, přidejte koření a vše promíchejte, přilijte trochu vývaru z čočky a duste 3 minuty, na závěr vmíchejte nakrájené listy mangoldu a čočku. Vše promíchejte, nechte spolu 1 minutu prohřát a spojit chutě.

Pikantní čočka s cuketou a mangoldem

Pikantní čočka s cuketou a mangoldem

Polentové bločky orestujte z obou stran na pánvi s kapkou kokosového oleje.

Připravte si zálivku na salát z oleje, hořčice, sirupu a trochy vody a promíchejte s natrhanými listy salátů. Můžete vše servírovat.

Bonusy tohoto jídla:

  • Bez lepku, bez mléka, vhodný pro děti (a dětem chutná)
  • Komplexní výživové hodnoty ve vyvážených poměrech: bílkoviny, sacharidy, tuky
  • Svěží, lehký, letní, ze sezonních lokálních a bio surovin
  • Krátce tepelně upravená zelenina (lépe stravitelná) i syrová zelenina (enzymy)
  • Místo čočky se bude hodit skvěle i cizrna