Červen, jahody, třešně – léto klepe na dveře.  Jak si jej užít ještě lépe, nabít se novou energií a zbavit se pár kil? A jak připravit organismus na chladnější období roku?

Tady jsou ty nej věci, které souvisí s letním stravováním.

Využijte toho, co zrovna roste a plodítreska, chřest na páře a holandská omáčka

Vše roste a zraje. Někdy to je jen pár dní nebo týdnů a je po úrodě. Zapomeňte teď proto na konzervy, mražáky a čerpejte sílu z čerstvé zeleniny a ovoce, nejlépe té lokální. Přeci jen díky zahrádkám, ale také KPZ a systému bedýnek dostaneme na stůl alespoň párkrát v měsíci kvalitnější a chutnější zeleninu. Jeeště pár dní je sezona chřestu. Zelenina, kterou milovala císařovna Sissi a ještě v minulém století bývala běžná. Stačí krátká úprava a skvělá příloha je na světě. Hodí se k rybám, masu, jako zeleninové rizoto či polévka. A pozor, trochu Vám pročistí močové cesty :-)

Vařit, dusit, pařit.

Při přípravě teplých pokrmů eliminujte smažení, pečení a dlouhé vaření. Suroviny si zaslouží krátké tepelné úpravy, jednoduché a lehce stravitelné kombinace. K masu si dopřávejte dostatek zeleniny (na páře i syrové).  Smažené hranolky, pečené vepřové a grilovaná masa či zeleina nám v létě vnikla do jídelníčků spíše omylem, dopřávejte si je proto jen příležitostně, dětem raději vůbec.

Jak se správně chladit

cizrna na paprice s opečenou polentou jste asi slyšeli, že zázvor zahřívá. A stejně tak je tu spousta potravin, které vám poslouží jako vnitřní klimatizace, umí totiž vnitřkukuřičná kaše letníní prostředí organismu krásně ochladit, a to bez teplotních šoků a zdravotních následků.

  • Kukuřice a z ní připravená kukuřičná polenta či kaše pro děti nejen zchladí, ale zasytí a je bez lepku.
  • Zeleninové polévky mohou také příjemně nastartovat organismus a v parných dnech si klidně udělejte i raw. Prosím, jen neservírujte již uvařenou zchlazenou polévku. Touto variantou tělu rozhodně neprospějete, zelenina už je v kvasícím procesu. Pokrmy připravované za tepla by se teplé měly servírovat resp. udržovat teplé, jinak dochází k jejich rychlému kažení, navíc zchlazený tuk obsažený v takové polévce Vám dobře neudělá.
  • Zelené čaje dokáží ochladit, pijte je hodně slabé a vybírejte ty opravdu kvalitní a sypané (uděláte z nich až 3 nálevy), dětem je klidně nařeďte ještě vodou.
  • Citrusy a ovoce  celkově ochlazují a některé druhy dokáží vyrovnávat ph organismu směrem k zásaditosti (citron, jablečný ocet).
  • Vyhýbejte se však kombinacím ovoce s mléčnými výrobky. Takový tvaroh je tvořen bílkovinou, která v žaludku svádí boj s enzymy a trvá to, než se rozloží. Jahody zase obsahují jednoduché cukry, které při čekání na strávení tvarohu začnou hezky kvasit. Kvasinky a plísně jsou pak nejčastějším  a sáhodlouhým problémem, který zná spousta lidí (gynekologické problémy, plísně, lupy).

Jak se naopak nechladit

Zmrzliny, nanuky, alkohol, chlazené slazené nápoje, ale i mléčné výrobky. To vše sice krátkodobě náš organismus zchladí, ale napáchá více škody než užitku. Zchlazený tuk s cukrem v podobě zmrzliny či Pribiňáku se usazuje tam, kde nemá a tělo jej velmi špatně odbourává. Volte raději zchlazené ovoce či ovocné dřeně bez přidaného cukru.

Meloun

Kozumujte jej bez omezení až do skonání :-) – obsahuje hodně vody, zažene chuť na sladké a dokáže i zasytit.

Hořké chutě

Milujete v létě kávu nebo právě zelený čaj? Dáváte si s chutí na výletě „jedno malé“? V jídlech vychutnáváte rukolu?  Ano, to je přirozená tendence organismu sahat v létě po hořkých chutích, souvisí to s orgány a jejich čištěním. Hořká chuť by měla být součástí každého jídla. Dopřejte si čerstvé saláty, dochucujte petrželkou a pažitkou.

Pitný režim

čaj banchaVíte a znáte? Děti 1,5 litru, dospělý až 3 litry za den? Jak to udělat?

  • Kromě čisté vody (mějte pořád plný džbánek nebo velkou sklenici, dochuťte bylinkami či citronem)
  • Zařaďte slabé zelené čaje (japonský čaj bancha je vhodný pro celodenní pití a můžou jej i děti, protože neobsahuje téměř žádný tein)
  • Dávejte si meloun a šťavnaté ovoce (místo koláčků a dortíků).
  • Skvělým zdrojem vody, minerálů a vitaminů jsou polévky. Zeleninový vývar s čerstvou zeleninou, dochucený trochou chilli, limetkou, bylinkami a třeba miso pastou nebo rybí omáčkou jsou skvělými startéry nového dne. V létě Vám možná vystačí i vydatná polévka jako hlavní chod nebo skvělá večeře.
  • Děti a mnozí dospělí milují obilné kaše (pro léto vhodné jsou kukuřičná, jáhlová, ovesná, té pohankové se vyhněte, zahřívá). Obsahují spoustu vody a jsou velmi lehce stravitelné. Obiloviny přes noc namočte a ráno stačí jen krátce povařit. Snídaně nebo svačinka jsou na světě

letní polévka s fazolemi, kari rýže, čerstvý salát

 

A co ovocné a zeleninové šťávy? 

Pokud máte chuť a akutní potřebu cukru, je to vhodnější varianta než nanuk nebo dortík. Ale příroda není hloupá, dala nám ovoce jako plod, který máme konzumovat celý s dužninou a slupkou – takto je pro nás nejlépe využitelný a přínosný. Pokud z něj vytěžíme jenom šťávu, zkonzumujeme tak pouhou koncentrovanou fruktózu. Ta je pro nás ještě škodlivější než běžný cukr.  Energii sice rychle nabudete, ale rychle také pozbudete.

Pickles a klíčky

Krátce kvašená zelenina je geniálním zdrojem bakterií mléčného kvašení, které potřebuje naše sřevo. Na 3 dny prostě do sklenice napěchujte lehce prosolenou zeleninu (zelí, mrkev, ředkvičky, velkou bílou ředkev, atd), zatížíte a 3 dny necháte doma kvasit. Zdravá, chuťově velmi pikantí a osvěžující odměna je na světě. Pozor, je návyková asi jako chipsy. Začnete a jíte, dokud je na talíři. Bez výčitek a obav o zdraví, obzvláště vhodné pro děti.

Naklíčené mungo fazolky nebo čočka – chutnají jako čerstvý hrášek, dodají efekt exotického jídla a jsou zdrojem mnoha minerálů a vitaminů, které v běžné stravě nenajdete. Přidejte je do polévek, ozdobte jimi pomazánky, vmíchejte je do rizot.

Přejeme Vám krásné léto prožité ve zdraví a s těmi nejbližšími.

Štěpánka