Jaké je nejtypičtější české jídlo?

Asi Vás teď napadají zavedené české speciality jako svíčková, knedlo vepřo zelo, guláš, řízek.

A já Vás možná překvapím. Nic z těchto jídel totiž nekonzumujeme denně a už vůbec ne několikrát za den.  Takže jaký to pokrm máme dnes a denně od rána do večera?

Tadáááá, je to chleba s něčím (nebo třeba rohlík s něčím, chcete-li).  Název by se klidně mohl stát oficiálním pojmenováním tohoto druhu jídla, co myslíte?

Jíme ho k snídani, na dopolední svačinku, možná i odpoledne a téměř pravidelně na večeři. Ještě 100 let nazpět a dále v historii to však běžné nebylo.

Taky si pamatujete na máminu tašku, ze které vždy trčel ten bochník Šumavy? Dodnes to mámám (už babičkám) zůstalo, a tak stále plní špajzy bochníky chleba. My nezůstáváme pozadu, jen jsme si to trochu „zpestřili“.  Kromě Šumavy si občas dáme ten chleba sypaný semínky či obarvený karamelem či praženým ječmenem (tmavé je přeci zdravé), někdy rohlík či polotovární kaiserku. Rohlík dáváme dětem do ručičky v 9-ti měsících (podívejte se na něj, jak mu chutná a aspoň je chvíli klid). Mnozí z nás už ví a hledáme pečivo s co nejčistším složením, kvasové a přírodní, pečeme si vlastní chleby. Pořád je to však chleba s něčím.

Ráno si na něj namažeme marmeládu, na svačinku děti nosí chleba s plátkem sýra či šunky, odpoledne rozmažeme lučinu (nebo si koupíme loupák s čokoládou) a večeříme paštiku. K pečivu občas přiložíme plátek okurky či rajčete a říkáme si: Jíme pestře a zdravě?

No, nejíme. Celý den se totiž plníme převážně pšeničnou moukou s doprovodem soli a spoustou přidatných látek. Většinou jsou to sojové lecitiny, kukuřice či sója,  spousta emulgátorů, mnohdy barviv, někdy v pečivu najdete i bramborovou kaši, stopy korýšů a měkkýšů a cukry, sirupy, karamely! Školám i školkám se doporučuje zahrnout do jídelníčku pečivo jako třeba slunečnicový chléb, různé fit chleby apod. Rodiče a vedoucí jídelen, prosím přečtěte si před podáním pečiva dětem etikety nebo si zjistěte složení u výrobce. Obsahují mnohdy opravdu nepěkné látky, skryté cukry, GMO suroviny (často kukuřice a sója).

Zvykli jsme si na chléb a  pečivo tak moc, že když se náhodou objeví někdo, kdo pečivo nejí (z různých důvodů), přichází nejčastější otázka: A co teda jíš? Variant je velké množství. 

Píšeme o tom i v Ebooku, který si můžete zdarma stáhnout na webu foodrestart.cz. Najdete v něm i příklad denního jídelníčku vhodného pro děti každého věku.

TIP: Zkuste pečivo zařazovat pouze 1x denně. 

Za pár dní se dozvíte, proč snížit konzumaci pečiva. Takže jestli jste unavení, máte problémy s nadýmáním, sledujte nás.

 

Autorka článku: Štěpánka Vontrobová