Pustili jsme se společně s dalšími rodiči do detailního rozboru jídelníčků kopřivnických škol a školek. K ruce jsme si vzali spotřební koš pro školní stravování a Nutriční doporučení Ministerstva zdravotnictví. Protože hodně věcí (množství masa a mléka) je dáno a jídelny prozatím nemají možnost tato nařízení obcházet, ukážeme vám v tuto chvíli na jednom jídelníčku jedné MŠ to, co vedení jídelen opomíjí, nezná či dokonce porušuje. Není toho málo, zvláště týká-li se jídelníček dětí ve věku už od 3 let!

Co snad každého rodiče zarazí na první pohled

Více než 5 kostek cukru za den

V případě naší školky přesně 47 z 60 nápojů za celý měsíc jsou nápoje sladké (kakao, malcao, nesquik, čokoláda, fruit, sirup, ovocná šťáva, džus atd.) Jen hrnek Nesquiku obsahuje 5 kostek cukru! Doporučená denní dávka cukru pro malé dítě odpovídá max 4 lžičkám (kostkám). Jenže k Nesquiku má pak dítko ještě džus, malinové mléko, ovoce – jen ve školce. Ráno snídá přeslazené cereálie, odpoledne maminka koupí sušenku.

Slané a uzené

Uzeniny a slané sýry by podle nutričních doporučení vůbec neměly být zahrnuty v jídelníčku dětí. Ve školce je to hend 3x uzený sýr, následuje niva, hermelín, makrela, brynza. 8x v měsíci dítě dostane přesolenou pecku. Množství soli školy a školky běžně přesahují až 4 násobně (údaje KHS MSK). Volte přírodní sýry s nízkým obsahem soli: cottage, mozarella, lučina

Zeleninu lupou

Zeleninu by dítě mělo dostávat a jeji složení by mělo být co nejpestřejší. Sledovaná školka se omezila pouze na papriku, rajče, salát, okurek, ředkvičky a kedluben, a to v únoru (zcela nesezónně) a v syrovém stavu. Přitom podíl zeleniny syrové a tepelně upravené by měl být 1:1. Tepelně upravená je lépe stravitelnější a pokud je technologicky dobře upravená, zůstává zachováno velké množství minerálů a vitaminů. Bohužel jen v 5-ti pokrmech bylo možné nalézt malé množství tepelně upravené zeleniny. Přitom i v únoru máme českou a sezonní zeleninu: zelí, kapusta, dýně, pestré druhy kořenových zelenin (tuřín, mrkev, řepa, celer, petržel), cibule, česnek, houby.

Bílá pšeničná mouka v každém soustě

20 z 20 polévek obsahuje mouku. Bílou pšen. mouku a pečivo z ní bychom měli omezovat na minimum. Podílí se na vzniku diabetes, obezitě a dalších onemocněních. Lepek se stává problémem pro stále více dětí. Je tedy nutné zahušťovat bílou moukou i v takový případech jako je pohanková nebo zeleninová polévka?  O přípavě polévek a pokrmů bez použití mouky (zahušťování) připravujeme další článek. Asi se budete divit, jak je to jednoduché, efektní.

Pečivo je pořád jen mouka

Co jíst, když ne pečivo? Zní často otázka těch, co se od rána do večera cpou pečenou bílou moukou s něčím (chleba se sýrem, rohlík se šunkou, koláček s tvarohem, pizza s kečupem, bageta s tuňákem). O pečivo už bylo mnohé napsáno a patří ke složkám, které nás zdravými nedělají (diabetes, obezita, karcinom střeva). Svačit se dá však spousta jiných dobrot: obilné kaše a nákypy, ovoce (saláty, čerstvé kompoty), zeleninové saláty, špaličky s dipy, oříšky a pražená semínka, ovocné nebo zeleninové nápoje nebo jen bílý jogurt, domácí müsli tyčinky apod. Ve školce jsme našli pouze 2x obilnou kaši. A to je velká škoda.

Více se také dozvíte v našem Ebooku – Stáhněte si jej zdarma přímo zde.

 

Autoři článku: Jana Hodaňová, Štěpánka Vontrobová